Under gjengis høringsuttale fra Angvik Bygdelag til Gjemnes kommune vedr. omklassifisering av kommunale veger. For vår del gjelder dette Åbakkvegen, som er mye brukt av hytte- og friluftsfolk fra bygda, samt Råket.
Åbakkvegen
I Statens vegvesen
sin liste over Fylkes- og kommunale veger (Vegliste 2011)
er følgende kommuneveger ført opp under punktet Gjemnes
kommune, Fagerlia:
·
Blikåsvegen
– lengde 0,800 km
·
Åbakkvegen
– lengde 3,500 km
Gjemnes kommune opererer imidlertid i sin saksutredning
(og i kommunestyrets vedtak) med helt andre tall:
·
KV 36 Blikåsvegen lengde 2,435 km
·
KV 37 Åbakkvegen lengde 1,700 km
Angvik Bygdelag stiller seg uforstående til hvor Gjemnes
kommune har sine tall fra.
Statens vegvesen sin liste stemmer helt med opplysninger
vi har om at Åbakkvegen fra Fagerlia til Åbakken (3,500 km) ble ”arvet” som
kommunal veg fra Tingvoll kommune i 1964, mens Blikåsvegen (0,800 km fra Trøa
til Sygarden) da var privat veg, men senere ble tatt opp som kommunal veg av
Gjemnes kommune. Vi forutsetter at også Gjemnes kommune må forholde seg til tidligere
vedtak og offisielle veglister og forventer at kommunen retter opp feilen i sin
vegliste.
I følge saksutredningen er et av kriteriene for privatisering
at vegen kun betjener et befolkningsgrunnlag på til og med 7 helårs boliger.
Alle som sokner til Blikåsvegen (fra Trøa til Sygarden) må naturlig nok også
bruke Åbakkvegen for å komme seg ut på fylkesvegen på Fagerlia.
På denne bakgrunn kan vi ut fra vår lokalkunnskap for
området opplyse at Åbakkvegen betjener 9 helårsboliger og ikke oppfyller
kriteriet for privatisering. Likebehandling med andre veger tilsier derfor at
Åbakkvegen ikke skal nedlegges som kommuneveg.
Vi vil også nevne at Åbakkvegen betjener et stort og mye
benyttet friluftsområde rundt Langvassdalen/Tomtjønna. Vegen er adkomst til
over 40 hytter i området.
Det er ingen hytteeierforening i området og hytteeierne
er ikke tilskrevet om nedleggingsvedtaket.
Hyttene er pålagt tvungen renovasjon og leveringsdunkene
er i dag plassert på parkeringsplassen ved Åbakken. Hyttene som er helt uten
annen kommunal infrastruktur enn kommunevegen inn til Åbakken er pålagt
eiendomsskatt. En stor parkeringsplass ved Åbakken er opparbeidet med
offentlige tilskudd og er mye brukt av frilufts- og hyttefolk både sommer og
vinter. Allmennheten bør selvsagt sikres tilgang til parkeringsplassen også for
framtida. Åbakkvegen er også eneste adkomst til Statskog sin skogsbilveg som
går fra Åbakken til Heimsetra. Alt dette er momenter som tilsier at drift og
vedlikehold av Åbakkvegen fortsatt bør være en offentlig oppgave.
Råket
Angvik Bygdelag vil uttrykke bekymring over at Gjemnes
kommune vil legge ned Råket som kommunal veg. Denne vegstrekningen er en viktig
del av det som er ”gamlevegen” i Angvik.
Råket har i alle år fungert som gjennomkjøring mellom
Slettaskiftet og Landbua og er i dag den naturlige og korteste vegen mellom det
kommunale boligfeltet og butikken, næringsparken og hotellet i bygda.
Råket er også skoleveg for barn fra nedre del av bygda
som må gå til og fra skolen.
Vegen er adkomst til Angvik Bedehus som er et offentlig
forsamlingshus som benyttes til Gudstjenester, dåp og begravelser. I det siste
har også vielser i Angvik Bedehus blitt en viktig del av Angvik Gamle
Handelssted sin satsing mot bryllupsmarkedet.
Råket er i tillegg adkomst for 5 helårsboliger.
Oppsittere ved Råket som kan bli tvunget til å overta
drift og vedlikehold av denne vegstrekningen har antydet at de ved en eventuell
privatisering ikke ser for seg å bruke ressurser på å opprettholde
gjennomkjøringen. Dette kan resultere i at strekningen mellom Angvik Bedehus og
avkjørselen til Oppigarden ikke lenger blir brøytet om vinteren.
Da vil dagens gjennomgangstrafikk måtte ta omvegen via FV
666.
Dette vil trolig ikke by på særlige problem for
biltrafikken, men for gående og syklende vil det medføre at en i stedet for å
kunne gå/sykle etter en lite trafikkert kommuneveg med 30 km/t fartsgrense må
ta seg fram etter den langt mer trafikkerte fylkesveg 666, som har en
fartsgrense på 60 km/t. Det medfører også at mange gående/syklende kan få en
lang omveg for å komme til skole/butikk/arbeidsplass.
Vi kan kanskje akseptere dette når det gjelder voksne som
kan ta bilen som alternativ, men vi syns kommunen opptrer uansvarlig dersom dette
rammer skolebarn på vei til og fra skolen.
Er det vikelig slik
at mens det andre steder i landet satses sterkt på økt trafikksikring og utbygging
av gangveger så vil Gjemnes kommune gå stikk motsatt vei å legge ned en
forholdsvis trygg kommuneveg og i stedet tvinge skoleelever og gående/syklende
over på den langt mer trafikkerte
FV 666 for å spare
kr. 13.000,- (325 meter x kr. 40,-)i året?
Konklusjon:
Åbakkvegen:
Angvik Bygdelag mener at Åbakkvegen (fra
Fagerlia til Åbakken) ikke oppfyller kriteriene for privatisering og derfor
ikke skal privatiseres.
Råket:
Angvik Bygdelag mener at Gjemnes kommune bør
opprettholde Råket som kommuneveg
for å sikre skolebarn og andre gående/syklende
et trygt vegalternativ mellom bolig og
skole/ butikk/ arbeidsplass i bygda.
Angvik, 30.10.2012
For Angvik Bygdelag
___________________________
leder
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar