Geir Vinsand mener Gjemnes kommune må avklare veivalg og langsiktige løsninger med de endringene og rammebetingelsene som nå blir lagt i årene framover.(Foto: Janne-Marit M. Falch) |
Frykter
at utsettelse av nødvendige beslutninger i Gjemnes kommunestyre kan svekke
kommunens økonomiske og faglige forutsetninger.
Det
sier Geir Vinsand i NIVI-analyse, en av landets fremste eksperter på kommunal
forvaltning og en av de med mest erfaring og
best oversikt over kommunereformen. Vinsand jobber blant annet med å rådgi norske kommuner i forbindelse med reformen.
Angvikposten
tok kontakt med han i forbindelse med utredningsarbeidet av grensejustering der vi stilte han noen spørsmål om hans vurdering
rundt dette temaet.
Hvilke
tanker har du rundt grensejusteringssøknaden for bygdene i Indre Gjemnes, altså
bygdene/grendene Angvik, Flemma, Fagerlia og Osmarka?
Jeg
tenker at hovedsaken er etter mitt syn å
avklare veivalg og langsiktig løsning for Gjemnes kommune, gitt de alternativer
som kommunen nå står overfor etter viktige endringer i kommunens nære
omgivelser og mulige rammebetingelser i årene framover:
- Stortingets
inndelingsvedtak 8.juni med dannelsen av nye Molde kommune og
Hustadvika kommune
- Utsikter til en
omfattende grenseregulering med mulig tap av over 600 innbyggere fra en
fra før liten og sårbar kommune
- Den kommende utbygging
av sykehuset på Hjelset
- Fragmentert bilde hva
gjelder framtidig kommunestruktur og interkommunalt samarbeid på
Nordmøre
- Signaler om strammere
kommuneøkonomi nasjonalt og stor sannsynlighet for prioritering av
reformvennlige kommuner, både økonomisk, oppgavemessig og
kompetansemessig de nærmeste årene
- Generelt
voksende samarbeidsbehov for Gjemnes kommune, dels som følge av sårbare
tjenester i egenregi, dels som følge av nye oppgaver som kommer i
perioden 2018-2020 (krav til psykiatritjeneste, strengere krav til
brannvern etc.)
Hvilken
retning mener du er mest hensiktsmessig for Gjemnes kommune samlet sett å
tilhøre nå etter første runde i reformen?
Jeg
forventer ut fra min kjennskap til området at størstedelen av Gjemnes kommune
vil bli tettere integrert mot Hjelset og Molde de neste tiårene. Jeg tenker at
det antakelig vil gjelde hele kommunen unntatt Bergsøya.
Jeg
deler fylkesmannens vurdering av at Gjemnes kommune burde gått sammen med
Nesset inn i nye Molde kommune, som en sterkere landblokk, og med et betydelig
vekstpotensial som lettere vil kunne utløses medstrøms som del av Molde enn
motstrøms som del av et svekket samarbeid rundt Kristiansund.
Jeg
frykter at utsettelse av nødvendige beslutninger i Gjemnes kommunestyre kan
svekke kommunens økonomiske og faglige forutsetninger ytterligere, dels
som resultat av grensereguleringen og dels som følge av sterkere konkurranse
fra nye Molde kommune og de andre regionale hovedaktørene i området.
Etter
grenseregulering tror jeg Gjemnes kommune vil framstå som et blodfattig
restområde uten særlig attraktivitet og påvirkningskraft som samarbeidspartner
og driver for positiv regional utvikling
Sett
fra innbyggerne i lokalområdet, ville jeg tilrå fremskaffelse av dokumentasjon
av ønske om kommunetilhørighet og jeg mener det bør legges avgjørende vekt på
innbyggernes ønske om kommunetilhørighet i den videre saksgang
Hvordan
tror du kommunekartet ser ut om 5 – 10 år?
Om
5-10 år tror jeg Møre og Romsdal består av rundt syv regionale tyngdepunkter,
hvorav maks to på Nordmøre – Indre og Ytre, ett i Romsdal og 2-4 på Sunnmøre.
Jeg har tatt til orde for overgang til to-spors kommunereform og at alle de
regionale aktørene går sammen om å bygge sterke regionale tyngdepunkter. I
dette bildet blir det svært viktig at Gjemnes kommune enten går inn fullt og helt i nye Molde kommune, eller alternativt
tar initiativ til dannelse av en forpliktende samarbeidsblokk rundt
Kristiansund, avslutter Vinsand.
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar