Skal elever fra indre Gjemnes ha dårligere opplæring enn i resten av kommunen? |
FAU reagerer kraftig på det de mener er forskjellsbehandling mellom skolene i kommunen og har i et skriv direkte til ordfører og kommunestyre-representantene gitt en tydelig beskrivelse av hvordan læresituasjonen vil bli ved skolen, hvis dette vedtaket blir stående i kommunestyremøte førstkommende tirsdag.
I møte og samtale med både ordfører og flere folkevalgte er også inntrykket at flere misforstår og tror dette handler om en prosjektstilling, noe FAU tilbakeviser på det sterkeste. Dette gjelder en fast stilling. Det er også gitt et inntrykk av at det skal være elev-nedgang i planperioden. Dette er også feil.
Det tyder på slett utredningsarbeid når de folkevalgte ikke får med seg disse essensielle tingene.
Les hele skrivet fra FAU her:
Vi skriver denne mailen til deg som
kommunestyrerepresentant i Gjemnes kommune. Det skal på tirsdag 17.12.24 tas en
avgjørelse om det skal kuttes i lærerstillinger ved Angvik skule som beskrevet
i forslag til økonomiplan 2025-2028. I formannskapets innstilling ble det lagt
fram forslag om at det skulle kuttes en lærerstilling ved Angvik skule.
Vi frykter at det vil bli tatt en beslutning på
feil grunnlag, og at dette vil gi svært alvorlige følger for elevene ved Angvik
skule. Konsekvensene ved å kutte en lærerstilling ved Angvik skule er:
1.
Kutt i delingstimer i
basisfagene matematikk, norsk og engelsk. En delingstime er at hvert trinn får
opplæring i sitt kompetansemål.
2. Spesialundervisning, nå kalt ITO (Individuelt Tilrettelagt
Opplæring) etter ny opplæringslov, blir vanskelig å gjennomføre. Dette er et
brudd på opplæringsloven, som foresatte kan påklage til Statsforvalter. Det er
skoleeiers ansvar å drive etter gjeldene lover og forskrifter.
Stillingen som er foreslått kuttet er 1 av 6
faste lærerstillinger ved Angvik skule og ikke den midlertidige
prosjektstillingen som går ut skoleåret 2024/2025. Dette har det vært en del
misforståelser rundt. Den midlertidige prosjektstillingen er ikke 1 av de 6
faste lærerstillingene ved skolen.
Vi stiller spørsmål ved at det ikke er blitt
utredet muligheter for andre kutt i skolesektoren som ikke får like alvorlige
følger. Det er blitt brukt en kalkulator for å regne ut lærertettheten ved
Angvik skule, og dette blir brukt som begrunnelse for kuttforslaget. Dersom vi
legger inn tallene for Angvik skule og Batnfjord skole får vi:
·
Angvik skule har 1,1
ordinære undervisningsårsverk mer enn minstekravet i norm for lærertetthet på
1.-4. Trinn. 0,7 ordinære undervisningsårsverk mer for 5.-7. Trinn. Til
sammen 1,8 årsverk mer enn minstekravet.
·
Batnfjord skule har 1,5
ordinære undervisningsårsverk mer enn minstekravet i norm for lærertetthet på
1.-4. Trinn. 1,5 ordinære undervisningsårsverk mer for 5.-7. trinn. Til sammen
3 årsverk mer enn minimum på barnetrinnene, i tillegg til 4,7 årsverk for
ungdomstrinnet, tilsammen 7,7 årsverk mer enn minstekravet.
Dette betyr at kommunedirektørens innstilling
mener at det skal være 0,2 årsverk mindre enn minstekravet på
Angvik skule, og ca 7 årsverk mer enn minstekravet for
Batnfjord skole.
I forslag til økonomiplan blir dette kuttet ved
Angvik skule begrunnet med en nedgang i elevtallet. Det er senere blitt avklart
at det ikke er nedgang i elevtallet på Angvik skule i økonomiplanperioden.
Vi oppfordrer deg som kommunestyrerepresentant
til å ikke stemme for dette forslaget. Stemmer du for dette, vil du være med på
å forskjellsbehandle elever innad i Gjemnes kommune.
Elevene ved Angvik skule får dårligere faglige forutsetninger i møte med elever
fra Batnfjord skole ved oppstart på ungdomstrinnet. I tillegg vil Gjemnes
kommune bryte opplæringsloven.
Hilsen FAU ved Angvik skule
0 kommentarer:
Legg inn en kommentar